Дещо про вузли


Людство, напевно, використовує вузли з часу свого виникнення. Найбільшої досконалості мистецтво в’язання вузлів за тисячі років набуло на флоті. Абсолютна більшість вузлів, якими ми зараз користуємося- це саме морські вузли.

Умовно можна визначити наступні різновиди вузлів:
•    Вузли для зв’язування кінців мотузок
•    Вузли для кріплення за опору
•    Провідники
•    Схоплюючи вузли
•    Контровки
•    Вузли спеціального призначення

Розглянемо кілька поширених вузлів,  які можуть стати в пригоді.
Для зв’язування мотузок однакової товщини і жорсткості можна використовувати прямий вузол. Він дуже швидко зав’язується, але має кілька суттєвих недоліків: важко розв’язується після зняття навантаження, «попускає» на жорстких синтетичних мотузках, тому при роботі на мотузках людей обов’язково в’яжуться контровочні вузли. Варіантами прямого вузла є рифовий, коли випускається одна петля, та всім відомий бантік, яким ми в’яжемо шнурки на черевиках.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виникає питання: супернадійний морський вузол, а шнурки постійно розв’язуються. Чому? Та тому,  що більшість людей замість прямого в’яжуть т.зв. бабський, а він не тримає, так само як і т.зв. лівий, який може утворитися, коли прямий в’яжуть другим способом, зробивши петлю на одному кінці і обводячи навколо неї інший.

 

 

 

 

 

 

 

 

Більш надійним вузлом для зрощування однакових мотузок є зустрічна вісімка. Для її зав’язування на одному кінці в’яжеться контровка- вісімка, а другий кінець запускається назустріч, повторюючи всі огини мотузки. Хоча на в’язання цього вузла іде багато часу, він має переваги перед прямим- не потребує контровки і розв’язується навіть після значного навантаження, кількома переломами вузла в руках.


 

 

 

 

 

 

 

Виникає питання: а що робити, якщо зрощувані мотузки відрізняються за товщиною або жорсткістю? Для цього теж існують спеціальні вузли. Найпростіший та, напевне, найкращий з них- вузол брамшкотовий. На більш товстій або жорсткій мотузці складається петля, а більш еластична просовується в неї, робить два оберти і виводиться назовні. Контровка обов’язкова! (на фото не показана). Вузол інколи використовують і на однакових мотузках. Він дуже зручний тим, що після зняття навантаження легко розв’язується.


 

 

 

 

 

 

 

Рекомендований в деякій літературі вузол академічній дуже не раджу- повірте багаторічному досвіду, на синтетичних мотузках не тримає.

 

Для кріплення за опору використовують багато вузлів, але, напевно, найпоширеніший з них- вузол булінь, або бєсєдочний. Здавна використовується на флоті, в тому числі, коли моряка, який сидів в петлі, опускали за борт для роботи (не раджу повторювати). Перші альпіністи, не маючі сучасного страхувального спорядження, в’язали булінь під руки. Петля вузла не затягується. Після зняття навантаження легко розв’язується. Контровка обов’язкова (на фото не показана). Один зі способів в’язання.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В нашому електронно- атомно- комп’ютерному світі мотузка продовжує використовуватися, і так буде, напевно, завжди. Вміння швидко і правильно зав’язати вузол врятувало життя багатьом людям, і не тільки морякам і альпіністам. Врешті- решт, від пожежі в «пінопластовій» багатоповерхівці ніхто не застрахований, а пожежні драбини не всюди можна підігнати. Але спуск з висоти і рятувальні роботи- то вже інша тема.